احکام خوردنى ها و آشامیدنى ها
ماهى هاى صید شده در کشورهاى غیر مسلمان
1319. افراد در کشورهاى غیر مسلمان، معمولاً ماهى را با وسایلى که دارند صید مى کنند، خوردن ماهى در این کشورها که افراد مسلمان مى فروشند و ما از صید آن ها همان اطّلاعات عمومى و کلّى را داریم، چه صورت دارد؟
ج. کسى که ماهى را صید مى کند، لازم نیست مسلمان باشد و در موقع صید، نام خدا را ببرد، ولى مسلمان باید بداند یا اطمینان داشته باشد که آن را زنده گرفته اند و در خارج آب مرده است و ماهى مرده اى که معلوم نیست آن را زنده از آب گرفته اند یا مرده، چنان چه در دست مسلمان باشد، حلال است؛ و اگر در دست کافر باشد، اگرچه بگوید آن را زنده گرفته ام حرام مى باشد، مگر آن که از حرف او یا از راه دیگر علم یا اطمینان حاصل شود.
صید ماهى با دینامیت و برق
1320. در برخى از مناطق با اتصال برق به آب یا انداختن دینامیت در آب، ماهى صید مى کنند آیا این روش صید جایز است؟
ج. چنان چه ماهى در آب بمیرد، حرام است.
مردن ماهى در تور صیّادى
1321. اگر ماهى در تور صیّادى در زیر آب بمیرد، حلال است یا حرام؟
ج. حرام است.
ماهى اوزون برون
1322. ماهى موسوم به (اوزون برون) ـ که داراى دانه هاى ریز در پوست خود مى باشد و بنا به گفته ى عدّه اى این دانه ها فلس هاى ریز مى باشد. امّا در هر حال فلس بودن آن ها کاملاً مشخّص نیست ـ حکم خوردن چنین ماهى چیست؟
ج. اگر اهل خبره بررسى کنند که ماهى مزبور داراى فلس است، به گونه اى که موجب اطمینان شود، محکوم به حلیّت است.
رؤیت فلس با دستگاه
1323. با توجّه به تحقیقاتى که (با استفاده از چشم مسلّح) وجود فلس در کوسه ماهى را تأیید مى کند، استفاده ى غذایى از این نوع آبزى چگونه است و آیا کشف فلس حتّى با چشم مسلّح براى حلّیت آبزیان کافى است؟ و صادرات این نوع آبزیان به کشورهاى دیگر چگونه است؟
ج. در غیر آن چه که مورد نصّ روایات است، حلال بودن دایر مدار صدق فلس نزد عرفى است که به خصوصیات مطلّع هستند و صادرات آن ها چنان چه منفعت حلال داشته باشد، مانعى ندارد.
پوست و روغن ماهیان حرام
1324. استفاده از پوست و روغن این آبزیان (ماهیان حرام) جهت مصارف دارویى چگونه است؟
ج. اگر در غیر خوردن باشد، مانعى ندارد و در جهت خوردن براى مداوا هم در حدّ ضرورت، اشکال ندارد.
قوانین دولتى صید
1325. دولت جمهورى اسلامى در مورد ماهى گیرى مقرّرات گرفتن پروانه ى صید وضع نموده است و اجازه صید به کسانى داده مى شود که در ازاى پرداخت مبلغى پول، پروانه صید داشته باشند، اگر کسى این قانون را عمل نکند، گناه کار است؟ و آیا خوردن ماهى هایى که بدون مجوز صید مى شوند، حلال است؟
ج. آن چه ذکر شد، منافاتى با حلال بودن گوشت ماهى صید شده ندارد.
ماهى در شکم ماهى صید شده
1326. اگر در شکم ماهى صید شده، ماهى دیگرى پیدا شود، حلال است یا خیر؟
ج. اگر احتمال دارد حیات آن تا زمان خارج نمودن ماهى حامل از آب و بقا داشته، اظهر حلیّت آن است و احوط حرمت است.
میگو
1327. خوردن میگو حلال است یا نه؟
ج. حلال است.
محرّمات ذبیحه گوسفند و مرغ
1328. چیزهایى که در ذبیحه ى گوسفند حرام است، در مرغ هم اگر یافت شود حرام است یا نه؟
ج. بله، حرام است، به همان نحو مذکور در رساله از موارد جزم و احتیاط.
حرمت خرگوش
1329. در میان عوام مشهور است که دو نوع خرگوش وجود دارد. نوعى از آن حلال گوشت و نوع دیگرش حرام گوشت مى باشد.
ج. خرگوش حرام گوشت است مطلقا.
هم غذا شدن با اهل کتاب
1330. معاشرت و هم غذا شدن با اهل کتاب چه حکمى دارد؟
ج. اهل کتاب هم، حکم سایر کفّار را دارند.
خوردن آب اجزاى حرام از حیوان ذبح شده
1331. هر گاه اجزاى حرام از ذبیحه ـ مثل مغز حرام، دشول، بیضه و... ـ در غذا پخته شود، با فرض این که از عین آن اجتناب کنند، آیا خوردن آب آن هم حرام است؟
ج. خوردن آب آن حرام نیست.
کشمش پخته شده
1332. کشمش را داخل آبگوشت یا آش ریخته اند و پخته شده است، آیا خوردن آن حلال است و آیا نجس است؟
ج. کشمش، مویز و آب آن ها، اگر خود به خود یا با پختن جوش بیایند پاک بودن و خوردن آن محل اشکال است.
فرو دادن خون لثه
1333. فرو دادن خونى که از لثه خارج مى شود جایز است؟ آیا در صورت مستهلک شدن در آب دهان، خوردن آن جایز است؟
ج. خونى که از لاى دندان ها مى آید را نمى توان فرو برد اما، اگر به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بین برود، مانعى ندارد.
حرمت خون دندان
1334. خوردن خونى که به واسطه ى دندان کشیدن وارد دهان مى شود، چه حکمى دارد؟
ج. خوردن خون مطلقا جایز نیست.
گوشت هایى که از خارج وارد مى شود
1335. خوردن گوشت هایى که از خارج از کشور وارد مى شود، جایز است؟
ج. اگر از کشورهاى غیر اسلامى وارد مى شوند، محکوم به عدم تذکیه است.
خوردن غذاى اهل کتاب
1336. آیا خوردن غذاى اهل کتاب جایز است؟
ج. با علم به نجس شدن به سبب تماس باید اجتناب شود.
بیرون ریختن غذا
1337. غذایى که نیم خورده ى بچّه باشد یا به نحو دیگر در سفره ریخته مى شود، اگر براى پرندگان بیرون بریزیم، آیا اشکال دارد؟
ج. اشکال ندارد ولى در بعض موارد اسراف بوده و مورد مذمت است.
خوردن میوه درخت همسایه
1338. آیا مى شود میوه ى شاخه ى درخت همسایه را که وارد خانه ى دیگرى شده است، مصرف کرد؟
ج. خیر، بدون اجازه یا اطمینان به رضایت نمى شود مصرف نمود.
تربت هاى معمول در بازار
1339. خوردن تربت هاى موجود ـ که معلوم نیست از قبر مطهر امام حسین ـ علیه السّلام ـ باشد ـ آیا جایز است؟
ج. به مقدار کمى با امتزاج به آب، اگر به نیّت رجا بخورد، اشکال ندارد.
جوجه تیغى
1340. خوردن گوشت جوجه تیغى در دین اسلام چه حکمى دارد؟ با توجّه به این که این جاندار از لحاظ خصوصیات و ساختمان فیزیکى و جسمانى داراى پنجه و معده ى یک قسمتى بوده و از گیاهان و ریشه هاى درختان تغذیه مى نماید؟
ج. حرام است.
خوردن تربت خریده شده در بازار
1341. خوردن مقدارى از خاک که در بازار به نام تربت مطهّر سیدالشّهداء ـ علیه السّلام ـ به فروش مى رسد، چه حکمى دارد؟
ج. اگر اطمینان دارد که از قبر مطهّر آن حضرت یا از اطراف آن برداشته شده، به نیّت شفا به اندازه ى یک نخود اشکال ندارد.
خوردن تربت رسول اکرم ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ و ائمه ـ علیهم السّلام ـ
1342. خوردن تربت رسول اکرم ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ و ائمه ـ علیهم السّلام ـ ، همانند تربت امام حسین ـ علیه السّلام ـ جایز است؟
ج. مظنون این است که خوردن تربت حضرت رسول اکرم ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ و سایر ائمه طاهرین ـ علیهم السّلام ـ براى شفا، در این حکم مثل تربت امام حسین ـ علیه السّلام ـ باشد؛ اگرچه احوط این است که آن را در آب مخلوط کنند به طورى که مستهلک شود.
ذبح با دستگاه
1343. ذبح با وسیله ى برقى و مکینه، با شرایط اسلام و ذکر اللّه و قطع اوداج و رو به قبله چه حکمى دارد؟
ج. میزان، مراعات شروط ذکر شده در رساله براى هر یک از حیوانات است.
پنیرهاى وارداتى
1344. اخیرا پنیرهایى ساخت بعضى از کشورهاى غیر اسلامى در بازار برخى از کشورهاى اسلامى به فروش مى رسد که بنا به اظهار بعضى افراد مطّلع، مایه ى اوّلیه ى آن از معده گوساله تازه به دنیا آمده، تهیّه مى گردد و چون ذبح آن گوساله به طریق شرع مقدّس اسلام نمى باشد، استفاده از آن چگونه است؟
ج. پنیر مایه، هر چند حیوان ذبح شرعى نشده باشد، پاک و حلال است، مگر با رطوبت سرایت کننده با نجس یا متنجس ـ مثل ظاهر ظرف بنابر احوط ـ ملاقات کرده باشد؛ بنابراین با شک در طهارت و نجاست محکوم به حلیّت و طهارت است و استفاده از پنیر مزبور مانع ندارد.
حکم شیره ى انگور
1345. حکم شیره ى انگور که از جوشاندن آب انگور به همراه خاک مخصوص به دست مى آید و رنگ آن تقریبا قهوه اى و غلیظ است، چیست؟
ج. اگر به جوشیدن، ذهاب ثلثین شود، حلال است.
دنبلان
1346. خوراندن دنبلان (بیضه ى حیوان) به اطفال، چه حکمى دارد؟
ج. بنابر احتیاط واجب، باید از آن خوددارى کنند.
خوردن نوشابه، سوسیس و کالباس
1347. خوردن بعضى از خوراکى ها مثل نوشابه، سوسیس، کالباس که ضررهایى براى آن ها برشمرده شده، جایز است؟
ج. اگر ضرر شخصى نداشته باشد، جایز است.
روایت هاى وارد شده در خواصّ خوراکى ها
1348. روایت هایى که توصیه به خوردن و یا نخوردن بعضى از چیزها کرده اند، آیا در مقام بیان حکم شرعى بوده اند یا صرفا بیان خواص، ضرر و منافع آن خوارکى ها از آن استفاده مى شود و مثلاً ثوابى بر عمل به آن ها مترتب نیست؟
ج. هر عملى که به قصد قربت به جا آورده شود، ثواب دارد.
خوردن پنیر
1349. آیا خوردن پنیر ـ به تنهایى ـ کراهت دارد؟
ج. بهتر این است که با گردو خورده شود.
مصرف میوه از باغ ها و مزارع دیگران
1350. مصرف میوه از باغ ها و مزارع، در چه صورت جایز است؟
ج. با اذن مالکین جایز است.
نوشیدن آب از قنات ها و چاه هاى دیگران
1351. نوشیدن آب از قنات ها و چاه ها که در زمین دیگران است، جایز است؟
ج. با اجازه مالکین آن ها، جایز است.
خوردن سیراب و کلّه پاچه درست شسته نشده
1352. خوردن سیراب و کلّه پاچه اى که درست شسته نشده و طبخ شده است، در صورت وجود مو یا محتویات داخل سیرابى، آیا جایز است؟
ج. اگر طبعِ متعارف مردم از آن متنفر نبوده و یا اجزاى حرام در آن نباشد، جایز است.
ژلاتین تهیه شده از مغز استخوان
1353. آیا مصرف ژلاتین ـ که از مغز استخوان خوک یا گاو تهیه مى شود ـ در خوراکى هایى مانند آب نبات، ماست و تهیه جلد کپسول دارویى جایز است یا نه؟
ج. در مورد خوک نجس و حرام است، ولى در مورد گاو که ذبح شرعى شده باشد، جایز است.
خوردن مورچه و حشرات
1354. خوردن حشرات و مورچه ها ـ که در غذا افتاده ـ آیا جایز است؟
ج. اگر عرفا از خبائث باشند، جایز نیست.
نان سوخته
1355. خوردن نان سوخته چه حکمى دارد؟ و اگر طبیعت فردى از آن متنفر نباشد، در حکم آن تأثیر دارد؟
ج. اگر ضرر دارد، جایز نیست.
خوراکى هایى که موجب تشدید بیمارى مى شوند
1356. آیا خوردن غذاهاى حلال که موجب تشدید یا طولانى شدن بیمارى مى شود، حرام است؟
ج. با علم به آن حرام است.
خوردن چیز مشتبه
1357. خوردن چیز مشتبه، چه حکمى دارد؟ و در صورت حلال بودن، آیا اثر وضعى منفى دارد؟
ج. موارد آن مختلف است و فى الجمله اثر وضعى خود را دارد.
غذا خوردن در رستوران، ساندویچى و...
1358. خوردن غذا در رستوران هاى عمومى و ساندویچى ها و کبابى ها، چه حکمى دارد؟
ج. اشکال ندارد.
غذا خوردن در منزل افراد لاابالى
1359. خوردن غذا در منزل کسانى که اهل رعایت طهارت و نجاست نیستند، چه حکمى دارد؟
ج. تا یقین به حرام نباشد، جایز است.
چیز خوردن از منزل اقوام و دوستان بدون اجازه
1360. آیا چیز خوردن از منزل اقوام و دوستان، جایز است؟
ج. بدون رضایت آن ها، جایز نیست.
غذا خوردن در مسجد
1361. غذا خوردن و سفره انداختن در مسجد، چه حکمى دارد؟ اگر براى عزادارى امام حسین ـ علیه السّلام ـ باشد چه طور؟
ج. اگر با نمازگزاران مزاحمت نداشته باشد و با اذن متولّى باشد، به خودى خود مانعى ندارد.
ممنوعیّت شکار حیوانات
1362. ممنوعیّت شکار حیوانات از طرف سازمان محیط زیست، آیا موجب حرمت شرعى و عدم جواز خوردن آن شکار مى شود؟
ج. خیر.
خوردن خوراکى هاى دور ریخته شده
1363. خوردن خوراکى ها و نان هایى که در کوچه ریخته است، چه حکمى دارد؟
ج. اگر ضررى نداشته باشد، اشکال ندارد.
غذا خوردن با دهان نجس
1364. اگر خون لثه با دندان پرشده یا دندان مصنوعى تماس پیدا کند، فرو دادن آب دهان و یا غذاخوردن در این حال، چه حکمى دارد؟
ج. موضع ملاقات را احتیاطا آب بکشد.
فرو دادن خلط بینى و سینه
1365. آیا فرو دادن و خوردن خلط بینى و سینه ـ که در دهان آمده ـ جایز است؟
ج. خیر.
گوشت پرستو
1366. آیا خوردن گوشت پرستو جایز است؟
ج. مکروه است.
دست پخت همسر غیر مقیّد
1367. آیا خوردن دست پخت همسر که تقیّدى به نماز و احکام دینى ندارد، جایز است؟
ج. اگر مسلمان باشد، پاک است.
خوردن غذا که حرمت یا حلیّت آن معلوم نیست
1368. غذایى که انسان نمى داند از حلال است یا حرام، مى تواند تناول کند؟ اگر غذایى واقعا حرام یا نجس بوده و انسان ندانسته آن را بخورد، اثر وضعى در وجود او مى گذارد؟
ج. تکلیفا آن غذا حلال است.
ملاک حرمت و ضرر خوراکى ها
1369. ملاک حرمت در ضرر رساندن خوراکى ها چیست؟ و اگر مثلاً فرد سردمزاجى، خوراک سردى میل کند، به همین اندازه ضرر موجب حرمت مى شود؟
ج. ضرر عرفیّت دارد.
خوراکى هاى مؤثر در قواى جنسى
1370. مصرف خوراکى هایى که موجب ازدیاد قواى جنسى، یا تقلیل آن و یا موجب عقیم شدن مى گردد، جایز است؟
ج. فقط مورد سومى که موجب عقیم شدن مى گردد، جایز نیست.
تخم مرغ خونى
1371. آیا مصرف تخم مرغى که در آن خون دارد، آیا جایز است؟
ج. از خونى که در تخم مرغ مى باشد، بنابر احتیاط واجب باید اجتناب کرد، ولى اگر خون در زرده باشد، سفیده پاک است و اگر در سفیده باشد، زرده پاک است.
خوردن استخوان و مغز استخوان پخته شده
1372. آیا خوردن استخوان یا مغز استخوان پخته شده، جایز است؟
ج. مانعى ندارد و ممکن است مرتبه اى از کراهت ثابت باشد.
پرخورى
1373. پرخورى چه حکمى دارد؟
ج. اگر ضررآور باشد، جایز نیست.
ریاضت کشیدن به واسطه کم خورى
1374. آیا ریاضت کشیدن به واسطه کم خوردن غذا ـ چنان چه در طولانى مدت موجب بیمارى شود ـ جایز است؟
ج. اگر علم به ضرر داشتن دارد، جایز نیست.
غذا خوردن با اهل سنت
1375. آیا غذا خوردن با اهل سنت جایز است؟
ج. مانعى ندارد.
خوردن منى
1376. خوردن منى انسان چه حکمى دارد؟
ج. حرام است.
فروخته شدن حیوان وطى شده
1377. اگر کسى با حیوان فرد دیگرى، عمل نامشروع انجام دهد و صاحب حیوان آن را فروخته باشد، آیا قیمت آن را ضامن است؟ و اگر اظهار کردن آن به صاحب حیوان باعث مفسده و یا شرمندگى باشد، چه باید بکند؟
ج. اگر آن حیوان معمولاً مأکول اللّحم است مثل شتر و گاو و گوسفند، فاعل این کار باید به هر طور که شده بر آن حیوان مستولى شود و توضیح دادن و آشکارا کردن شرط نیست، سپس آن را ذبح کند و بسوزاند و پولش را به صاحبش بدهد، به خلاف اسب و الاغ که تنها حکم فروختن در شهر دیگر دارند، نه ذبح و احراق.
بچه هاى حیوان وطى شده
1378. اگر حیوان حلال گوشت وطى شود، آیا بچه هاى آن حیوان که بعد از این عمل متولد مى شوند یا در این بین از او تغذیه مى کنند، حرام است؟
ج. آن چه بعد از وطى به وجود آمده است، حرام است نه آن چه سابق بر وطى وجود داشته است، حتى حمل بنابراظهر و اما تغذیه از او موجب حرمت نمى شود.
1379. مراد از نسل، در حکم حرمت گوشت نسل حیوان وطى شده توسط انسان چیست؟
ج. منظور، نسل متولد شده پس از وطى است، حتى حمل به وجود آمده پیش از وطى حلال است و اگر حمل مشکوک شد ـ که پیش از وطى محقق شده یا پس از آن ـ باز هم محکوم به حلّیّت است.
وطى به حیوان ذبح شده
1380. آیا وطى حیوان ذبح شده، احکام وطى به حیوان پیش از ذبح را دارد؟
ج. احکام وطى در زمان حیات را ندارد ـ گرچه کار حرام کرده است ـ زیرا مقتضاى اصل، عدم آن احکام است.
مست نشدن از مشروبات
1381. اگر کسى از مشروبات الکلى مست نشود، آیا باز هم نوشیدن آن براى وى حرام است؟
ج. حرام است.
نوشیدن اندک مشروب
1382. آیا نوشیدن مقدار کمى از مشروب ـ به حدّى که انسان مست نشود ـ حرام است؟
ج. حرام است.
نماز کسى که مشروب خورده
1383. اگر کسى احیانا مشروبى نوشید، آیا تا چهل روز نماز او صحیح نیست؟
ج. صحیح است ـ یعنى قضا ندارد ـ ولى مقبول نیست، یعنى ثواب مترقب را ندارد.
نوشیدن مشروبات الکلى براى درمان
1384. آیا نوشیدن مشروبات الکلى براى درمان بعضى از بیمارى ها حرام است؟
ج. تا انحصار و ضرورت معالجه در نوشیدن آن نباشد، حرام است.
حکم خرید و فروش مشروبات الکلى در محیط تحصیل
1385. حکم خرید و فروش مشروبات الکلى در دانشگاه چیست؟ وظیفه ما در قبال آن کدام است؟
ج. حرام است و باید از آن جلوگیرى شود.
خوردن چیزهایى که مقدارى الکل دارند
1386. خوردن چیزهایى که در آن ها الکل وجود دارد، چه حکمى دارد؟
ج. احتیاط واجب در اجتناب است.
مخلوط کردن آب با شراب
1387. آیا مخلوط کردن آب با شراب، باعث از بین رفتن حرمت مى شود؟
ج. خیر.
تزریق خمر
1388. آیا تزریق خمر یا مُسکر دیگر حرام است؟
ج. نوشیدن آن حرام است و تناول اعم از نوشیدن است و با الغاى خصوصیّت، میزان حرمت، استعمال مسکر و مست کردن با اختیار است، حتّى لزوم حدّ شرابخوارى نیز در این صورت محتمل است، که احتیاط در حدّ است.
ظروف غذاخورى شراب خوار
1389. ظروف غذاخورى شخص شراب خوار پاک است یا نجس؟
ج. اگر با شراب تماس پیدا کند یا با لب هاى او که متنجس به شراب است برسد، نجس است.
درآمد افراد شراب خوار
1390. درآمد افراد شراب خوار حلال است یا حرام؟
ج. اگر در رابطه با شراب باشد، حرام است.
حقوق گرفتن از شراب خوار
1391. حقوق گرفتن از فرد شراب خوار، چه حکمى دارد؟
ج. اگر در رابطه با شراب باشد، حرام است.
به هم زدن دو لیوان آب به حالت شراب
1392. اگر دو لیوان آب را براى شوخى به حالت شراب بخورند (یا دو لیوان را به هم بزنند)، حرام است؟
ج. این کارها خوب نیست و چه بسا التزام به مالایلزم است.
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :