1. به لحاظ فقهی در دو صورت نباید در چنین مهمانیها شرکت داشت و یا در صورت حضور، باید آنجا را ترک کرد:
الف: اگر در این مهمانیها علناً شراب سرو شود.
ب: اگر حضور شما در آنجا موجب تأیید یا تشویق فرد شرابخوار بر انجام عملش شود.
پس در غیر این صورت، رفتن به این مهمانی حرام نیست و خوردن غذاهایی که اطمینان به نجاست آن ندارید نیز مجاز است.
2. هر چند از برخی روایات، (امام زینالعابدین(علیه السلام) خطاب به فرزندشان امام باقر(علیه السلام) فرمودند: ...إِیَّاکَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفَاسِقِ فَإِنَّهُ بَائِعُکَ بِأُکْلَةٍ أَوْ أَقَلَّ مِنْ ذَلِک... از هم نشینى با فاسق و گنهکار بپرهیز زیرا که او به یک لقمه یا کمتر از آن تو را بفروشد؛ کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، ج2، ص376، ح 7) استفاده میشود که از هم نشینی با افرادی که اهل گناه بوده و تقیدی نسبت به مسائل دینی ندارند، باید پرهیز نمود، ولی گاهی شرایط به گونهای است که انسان میتواند با ادامه ارتباط با چنین افرادی، در رفتار ایشان تأثیر گذار باشد.
لذا توصیه میشود چنانچه شرایط و زمینهی امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته باشد، ارتباط با آنها قطع نشود. در غیر این صورت مناسب است رفت و آمد با آنها را به حداقل رسانده و به شکلی علت این رفتار خود را به آنها گوشزد کنید.
کراهت آن مشهور است ولی ثابت نیست.
تمام اقسام میگو و ماهی های فلس دار حلال است، و در موارد شبهه در فلس دار بودن بعضی اقسام ماهی، نظر متخصصین مورد اعتماد معتبر است و عمل بر طبق آن نمایند.
از حیوانات دریایی قطعاً میگو و ماهیانی که فلس دارند حلالند و بقیه حیوانات دریائی حرام گوشتند لذا غیر از میگو هر حیوانی دریایی برای حلیت دو شرط دارد: 1- عرفاً ماهی باشد 2- فلس داشته باشد.
موارد مذکور حرام گوشت هستند.
این حیوانات حرام گوشتند.
هر گونه کاری که پایه های استکبار را محکم و کانون های صهیونیستی را تقویت کند فی نفسه حرام است.
اشکال دارد.
جواب: آب جو که در عربی به آن فقاع گفته میشود حرام است. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510)
جواب: گوشت ماهیانی که فلس دار هستند و میگو حلال و بقیه جانوران دریائی حرام گوشتند و نسبت به حیوانات حلال گوشت غیر دریائی به ترجمه تحریرالوسیه ج 2، کتاب اطعمه اشربه مسائل 5 و 6 و 7 مراجعه فرمائید.
جواب: سر سفرهای که در آن شراب میخورند، اگر انسان یکی از آنان حساب شود بنابر احتیاط واجب نباید نشست و چیز خوردن از آن سفره حرام است. (توضیح المسائل امام (ره)، ص 2634)
پاسخ: در صورتی که به بدن ضرر برساند اجتناب کنید.
پاسخ: خوردن گیاهان دریایی مانعی ندارد.
پاسخ: هرگاه از سخن او اطمینان پیدا کنید کافی است.
پاسخ: خوردن آن جایز نیست ولی استفاده های دیگر مانعی ندارد.
پاسخ: در صورتی که سبب مستی (هر چند مستی خفیف) نشود اشکالی ندارد.
منبع:http://quran66.blog.irمنابع:
سایت اسلام کوئیست
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
سایت اندیشه قم ـ بخش استفتائات
پورتال انهار
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :